Voor wie?

De grondlegger van de MBSR-training, Jon Kabat-Zinn, formuleert dat heel eenvoudig: ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die níet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven’. Stress is nu eenmaal een onderdeel van het leven, en mindfulness kan je helpen om hiermee om te gaan op een manier die je kwaliteit van leven verbetert, en je daarmee ook van meer betekenis kunt zijn voor anderen en de wereld om je heen. Mindfulness heeft een wetenschappelijk bewezen effect op:

  • Het reduceren van stress-symptomen (onrust, vermoeidheid, slapeloosheid, lusteloosheid);
  • Het verminderen van overmatig piekeren, een vol hoofd ervaren;
  • Beter om kunnen gaan met angstgevoelens, gevoelens van je overweldigd voelen;
  • Meer bewustwording en inzicht in je gedachtenpatronen, je emoties en je automatische reacties (waarmee je de keuze creëert om, indien gewenst, anders te handelen);
  • Meer afstand kunnen nemen van problemen, waardoor je er op een andere manier naar kunt kijken en beantwoorden;
  • Verbeterde vaardigheid om te gaan met stressvolle gebeurtenissen of momenten wanneer het niet gaat zoals je wilt;
  • Meer energie tot je beschikking hebben;
  • Het leven wat makkelijker wordt en je bewuster en intenser kunt genieten.

Ook transformeert mindfulness de manier waarop je naar jezelf en naar de wereld kijkt en hoe je daarop reageert. En dit is het aspect waar Positive by Nature optimaal gebruik van wil maken, zodat we constructief kunnen omgaan met wereldstress.

Wil je iets meer lezen over wat mindfulness is en wat het voor jou kan betekenen? Dat kan hier.


You are not Atlas carrying the world on your shoulder. It is good to remember that the planet is carrying you."

- Vandana Shiva